Elegantné riešenie ako sa vyhnúť konfliktom a pritom povedať svoj názor

Život pozostáva z rôznych vzťahov. Či už sú to vzťahy na pracovisku alebo v súkromí, všetky majú spoločné to, že sa v nich sem-tam objavia konflikty. Neboli by sme ľudia, ak by nám z času na čas na druhých niečo neprekážalo alebo nevadilo. Problémom je, že práve takéto malé „nedostatky“ na druhých vedia podnietiť konflikty so silnými emóciami. Našťastie existujú spôsoby ako druhým povedať, čo nám vadí bez toho, aby došlo k búrlivému konfliktu.

Čo sa stane, keď hovorím o sebe

Ja výrok, ako už sám názov hovorí, popisuje to, ako sa v danom momente cítim. V komunikácii to znamená, že nehovoríme o druhom a jeho chybách, ale hovoríme o sebe a o tom, čo v nás daná situácia vyvolala. Jedná sa teda o popis situácie z nášho uhla pohľadu bez obviňovania a kritizovania. Je to teda neútočný spôsob komunikácie, vďaka ktorému môžeme povedať druhému o tom, čo nám vadí a spoločne hľadať riešenie vzniknutej situácie.

Príklady situácií:

  1. „Kedy už začneš robiť veci poriadne?“ nahnevaný Jožo kolegovi.
  2. „Nepočul si ma? Koľko krát to ešte budem musieť opakovať?“ nahnevaný rodič dieťaťu.
  3. „Už zase si po sebe neupratala v kúpeľni,“ vyčíta muž partnerke.
  4. „Zasa ideš na pivo? Kamaráti sú ti prednejší ako ja,“ vyčíta žena mužovi.

Čo majú výroky spoločné? Všetky sú hovorené s hnevom a všetky z nich sú obviňujúce. V každom z nich je náznak toho, že jedna osoba urobila druhej niečo zlé.

Časté reakcie na kritizujúce výroky vyššie:

  1. „Keď ma prestaneš buzerovať a tváriť sa ako majster sveta,“ odpovedá kolega s hnevom.
  2. „Samozrejme, že nie,“ odpovedá dieťa ironicky.
  3. „A ty si dnes neumyl riad,“ odvrkuje žena mužovi.
  4. “Samozrejme, že sú. Veď ty ma len komanduješ,“ s hnevom za sebou zabuchne dvere.

Aká je akcia taká je reakcia. Ak je niekomu niečo vyčítané, väčšinou dostane naspäť aj podobnú reakciu. Oko za oko, zub za zub. On mi niečo vyčítal, budem aj ja jemu.

Pozrime sa teraz na to, čo skutočne prežívajú jednotliví aktéri a aký je ich cieľ. Čo chcú vlastne druhému povedať? Pozrime sa na ich myšlienky.

  1. Jožovi sa nepáči, že musí za kolegom dokončovať prácu. Odoberá ho to o čas vďaka čomu nestíha svoju prácu.
  2. Rodiča hnevá, že musí opakovať dookola to isté, pretože na to neustále musí myslieť, čo ho vyčerpáva. Aj napriek tomu, že zadal dieťaťu nejakú úlohu sa k nej musí neustále vracať a kontrolovať jej dokončenie, kvôli čomu sa nemôže naplno venovať iným veciam.
  3. Muža obmedzuje a zdržuje, že musí po žene upratať. Vďaka tomu stráca čas a aj energiu. Chcel by robiť niečo iné a nie upratovať po svojej partnerke.
  4. Žena sa cíti osamelo a odstrčená. Myslí si, že ju jej partner nemá rád a že radšej trávi čas s priateľmi ako s ňou.

Prostredníctvom Ja výroku dokážeme povedať to, čo nám vadí bez toho, aby došlo k hádke.

Reagovanie prostredníctvom Ja výroku:

  1. „Hnevá ma, že po tebe musím dokončovať prácu, ktorú máš ty na starosti. Oberá ma to o čas, ktorý viem využiť efektívnejšie. Čo by si navrhoval, ako by sme to mohli vyriešiť?“
  2. „Hnevá ma, ak ti musím viackrát opakovať tú istú vec, pretože na to musím neustále myslieť, čo mi odoberá energiu. Vedeli by sme sa nejak dohodnúť, aby sa to už nestávalo?“
  3. „Vadí mi, keď nechávaš po sebe veci v kúpeľni, pretože ma to zdržuje. Väčšinou keď idem do kúpeľne tak tam chcem byť čo najkratšie. Vieme s tým niečo spraviť?“
  4. „Mám pocit, že kamarátom venuješ viac času ako mne. Potom sa cítim osamelo, pretože som zavretá sama medzi týmito stenami. Chcela by som s tebou tráviť viac času. Šlo by to?“

Schéma formulovaniu Ja výroku

1. Pomenovanie pocitu

Cítim sa… Vadí mi… Je mi nepríjemné… Páči sa mi… Nepáči sa mi… Hnevá ma… Znepokojuje ma…

2. Popis konkrétneho správania druhej osoby

keď si povedal… keď si sa správal… keď si mi…

3. Popísanie dôsledkov správania druhého na mňa a moju situáciu

pretože mi to spôsobuje… lebo to vo mne vzbudzuje… vďaka tomu

4. Návrh riešenia situácie

čo keby sme sa dohodli, že… prosím ťa, dalo by sa to spraviť… navrhujem, aby sme nabudúce…

Výhody ja výrokov:

  • ak hovorím o sebe, neútočím na druhého, opisujem len svoj stav a svoje prežívanie
  • zameriavam svoju komunikáciu na riešenie situácie a nie len na vyčítanie
  • druhý ma nevníma ako nepriateľa, ale ako niekoho, kto chce zlepšiť náš vzťah
  • to ako sa cítim a to čo prežívam, nemôže druhý spochybniť, narozdiel od hodnotiacich (obviňujúcich) výrokov

Samozrejme Ja výroky sa nepoužívajú len na vyhnutie sa hádkam. Dajú sa používať v každodennom živote na vyjadrenie hodnôt, postojov a názorov. Človek využívajúci túto techniku v očiach ostatných vyzerá ako otvorený a priateľský človek.

Komunikácia pomocou ja výrokov nikoho neohrozuje, nehodnotí ani do ničoho nenúti. Vďaka nej sa vytvárajú pevné vzťahy, v ktorých sa jeden na druhého môže spoľahnúť. Vytvára sa tak priestor pre spoločný rast a úspech.

Chcete zlepšiť komunikáciu vo vašej firme? Chcete zdokonaliť komunikačné schopnosti v rámci pracovného tímu?

Viac informácií o tejto téme sa dozviete od poskytovateľa zdravotného benefitu Otvorená hra v sekcii Katalóg riešení.

 

Som presvedčený, že komunikácia hrá v živote človeka veľmi dôležitú úlohu. Verím, že efektívna formulácia našich myšlienok, ako aj pozorné počúvanie druhých, dokáže predísť veľkému množstvu konfliktov a nedorozumení. Zastávam názor, že poznaním seba, dokážeme svoju komunikáciu výrazne vylepšiť, a preto sa venujem práci s emóciami a vnútorným nastavením. Okrem toho sa venujem asertívnej komunikácii a neverbálnej komunikácii. Otvorená Hra pre mňa predstavuje komunikáciu bez manipulácie, klamstva, úskokov či podrazov. Je to komunikácia zameraná na spoluprácu a vzájomné pochopenie, kde sa obidve strany snažia dosiahnuť win-win výsledok.

 

Mohlo by vás zaujímať:

Organizačná psychologička Kristína Pomothy: Úspešné spoločnosti ponúkajú bezpečné, vyvážené a slobodné pracovné prostredie

Kristína Pomothy je organizačná psychologička, ktorá pomáha firmám zmeniť pracovné prostredie na efektívnejšie. Venuje sa pozorovaniu vzťahov na pracovisku, fungovaniu ...
Čítať Viac
trapasy v práci

Trapasy v práci – toto by ste asi nechceli zažiť…

Trapasom sa občas nevyhne nikto z nás. V tom lepšom prípade sa nám stanú na mieste, kde nechodíme denne a ...
Čítať Viac
stereotyp v praci

Stereotyp v práci? Takto s ním zabojujete!

Presne viete, v ktorý deň vás čo bude v práci čakať? Alebo sú všetky na “jedno kopyto” ako cez “kopirák”? ...
Čítať Viac