Ochorenia na pracovisku

Pokiaľ sa firma nebude dostatočne starať o zdravie svojich zamestnancov, vráti sa jej to v podobe zvýšených nákladov. Pokiaľ chcete tomuto stavu predísť, je načase sledovať aj nasledujúce zdravotné riziká a myslieť na ich prevenciu.

Najväčšie zdravotné riziká pre vašich zamestnancov

HR oddelenia vo firmách by mali vytvoriť preventívne nástroje na zlepšenie podmienok na pracovisku. Nastolenie pohodlnej a príjemnej atmosféry môže pomôcť predísť mnohým fyzickým i psychickým ochoreniam. Zvýši sa tak vaša produktivita práce a zároveň sa znížia neželané náklady.

Najčastejšie zdravotné problémy zamestnancov:

  1. Depresia – narastá v priamej úmernosti so stresom, prispieť k nej môžu aj faktory ako nespokojnosť v práci, nedostatočná motivácia či nedostatočné ohodnotenie.
  2. Problémy s chrbticou – týkajú sa rovnako sedavých ako i nesedavých prác, dlhé sedenie, ale i státie dáva chrbtici zabrať. Preto je dobré myslieť vo firmách aj na tieto riziká.
  3. Srdcovo-cievne ochorenia – či už ide o vedúce pozície alebo tie nižšie, nervy občas dostanú zabrať rovnako. A odnesie si to cievny system. Je preto dobré odporúčať preventívne prehliadky a organizovať rôzne odborné merania.
  4. Problémy s kĺbmi a kosťami – ak vaši zamestnanci vykonávajú fyzicky náročnú prácu, časom sa to odrazí na ich pohybovej sústave. Zamyslite sa nad tým, akými prostriedkami im to občas môžete uľahčiť.
  5. Infekčné a parazitárne choroby pracovisko by malo byť dostatočne hygienicky vybavené, obzvlášť ak ide o nemocničné alebo zdravotnícke priestory!
  6. Poruchy sluchu a zraku – práca v hlučnom prostredí alebo za počítačom spôsobuje opotrebovanie istého zmyslu. Snažte sa preto dôsledky eliminovať aspoň drobnými úpravami pracoviska.

Čo hovorí zákonník?

Zákonník práce tvrdí, že ak sa prejaví zdravotný problém spôsobený prácou, zamestnávateľ musí jednotlivca preradiť na inú pozíciu alebo sa dohodne na rozpustení pracovného pomeru s vyplatením odstupného. Najnepríjemnejšie pre zamestnávateľa je istotne vyplatenie odškodného za vzniknuté zdravotné tažkosti či chronické komplikácie.

Veríme, že budete robiť všetko pre to, aby ste sa vo vašej firme týmto nepríjemnostiam vyhli.

 

Služba Fresh patrí k zdravotným benefitom, ktoré pomáhajú udržať „živú“ komunikáciu na tému zdravia na pracovisku. Fresh tiež predstavuje prevenčný nástroj celoročného vzdelávania v oblasti zdravia a zdravého životného štýlu pre celú firmu. Zamestnanci tak majú každý mesiac k dispozícii novinky z oblasti zdravia, rady od lekárov a psychológov na konkrétne témy.

 

Mohlo by vás zaujímať:

Organizačná psychologička Kristína Pomothy: Úspešné spoločnosti ponúkajú bezpečné, vyvážené a slobodné pracovné prostredie

Kristína Pomothy je organizačná psychologička, ktorá pomáha firmám zmeniť pracovné prostredie na efektívnejšie. Venuje sa pozorovaniu vzťahov na pracovisku, fungovaniu ...
Čítať Viac
trapasy v práci

Trapasy v práci – toto by ste asi nechceli zažiť…

Trapasom sa občas nevyhne nikto z nás. V tom lepšom prípade sa nám stanú na mieste, kde nechodíme denne a ...
Čítať Viac
stereotyp v praci

Stereotyp v práci? Takto s ním zabojujete!

Presne viete, v ktorý deň vás čo bude v práci čakať? Alebo sú všetky na “jedno kopyto” ako cez “kopirák”? ...
Čítať Viac