Výhody a nevýhody home office: ako sú na tom slovenskí zamestnanci?

Práca z domu. Najlepšie ešte z postele. Na kolenách notebook a vedľa na stolíku teplé raňajky s kávou. Nemusieť nikam dochádzať. Neničiť si každý deň nervy v dopravných zápchach a dlhom dochádzaní na pracovisko. Pre mnohých to znie len ako sľubná hudba budúcnosti. Pre niektorých je však už táto možnosť prístupná.

Na trhu práce je podľa odhadov približne 40 percent pracovných pozícii, ktoré je možné, aspoň čiastočne, vykonávať aj z iného miesta. Podľa informácie portálu Karierainfo.zoznam.sk z roku 2016 v Európe pracovalo z domu len približne 5-10 percent ľudí. Ale toto číslo neustále narastá, čo môžu mnohí zamestnanci i zamestnávatelia pozorovať vo svojom okolí.

V čom je práca home office odlišná?

Hlavný rozdiel je vo väčšej samostatnosti, ktorú ako zamestnanec získate. Je len na vás, ako s ňou naložíte. So zamestnávateľom si treba dopredu dohodnúť náplň, ciele práce a takisto termíny. Je potrebné si ujasniť takisto čas a prípadné komplikácie, čo môžu vzniknúť.

Home office je na Slovensku zatiaľ skôr doplnkovou vymoženosťou popri klasickom dochádzaní do práce. Môžete ju využiť napríklad pri problémoch s dopravou, cestovaní či osobných záležitostiach.

Kde sa dá pracovať home office?

Zamestnávatelia poskytujú home office ako benefit najčastejšie v oblastiach ako informačné technológie, vrcholový manažment, marketing, reklama a PR, žurnalistika a média, ľudské zdroje a personalistika, ekonomika, účtovníctvo, obchod.

Dôvody zamestnancov, prečo pracovať z domu

  • možnosť jednoduchšie skĺbiť pracovný život so súkromným
  • možnosť ľahšie zosúladiť starostlivosť o dieťa a prácu
  • redukcia nákladov na dopravu do práce
  • zníženie nákladov za prenájom kancelárskych alebo iných priestorov
  • úspora času
  • možnosť pracovať i mimo klasického pracovného času
  • redukcia stresu, meškania, absencií v práci
  • pohodovejšia atmosféra bez rušivých efektov
  • možnosť rozvrhnúť si prácu podľa svojich potrieb

Námietky zamestnávateľov, prečo nepracovať z domu

  • menšia produktivita podriadených
  • problém s ochranou citlivých informácii firmy, osobných údajov klientov, IT bezpečnosťou
  • ťažkosti s technickou a odbornou podporou zamestnancov
  • problém s komunikáciou a spoluprácou na diaľku
  • otázka evidencie skutočných odpracovaných hodín
  • starosť s udržiavaním pracovnej morálky
  • odtrhnutie zamestnanca od pracovného kolektívu
  • menšia motivácia
  • chýbajúce spätné väzby

Obľúbené vo firmách sú aj takzvané sick days. Obvykle predstavujú tri až päť dní voľna navyše, bez udania konkrétneho dôvodu. Padnú vhod, keď sa človek krátkodobo necíti dobre.

 

Služba Fresh patrí k zdravotným benefitom, ktoré pomáhajú udržať „živú“ komunikáciu na tému zdravia na pracovisku. Fresh tiež predstavuje prevenčný nástroj celoročného vzdelávania v oblasti zdravia a zdravého životného štýlu pre celú firmu. Zamestnanci tak majú každý mesiac k dispozícii novinky z oblasti zdravia, rady od lekárov a psychológov na konkrétne témy.

 

Mohlo by vás zaujímať:

Organizačná psychologička Kristína Pomothy: Úspešné spoločnosti ponúkajú bezpečné, vyvážené a slobodné pracovné prostredie

Kristína Pomothy je organizačná psychologička, ktorá pomáha firmám zmeniť pracovné prostredie na efektívnejšie. Venuje sa pozorovaniu vzťahov na pracovisku, fungovaniu ...
Čítať Viac
trapasy v práci

Trapasy v práci – toto by ste asi nechceli zažiť…

Trapasom sa občas nevyhne nikto z nás. V tom lepšom prípade sa nám stanú na mieste, kde nechodíme denne a ...
Čítať Viac
stereotyp v praci

Stereotyp v práci? Takto s ním zabojujete!

Presne viete, v ktorý deň vás čo bude v práci čakať? Alebo sú všetky na “jedno kopyto” ako cez “kopirák”? ...
Čítať Viac